Dag 14: Van Moab naar Monument Valley

26 augustus 2017 - Monument Valley Navajo Tribal Park, Verenigde Staten

Dag 14: Arches en Monument Valley.

Uitslapen is er niet bij deze vakantie haha! We staan op tijd weer op om te douchen, de spullen te pakken en te ontbijten.
We hebben onze eigen ontbijtspulletjes geregeld en ontbijten vandaag buiten op de veranda van het hotel.
Na het ontbijt een gezellig gesprekje gemaakt met een Amerikaanse dame uit Texas die Sophie een complimentje geeft over haar ingevlochten haar.
Ze vindt het een bijzondere reis die wij maken met de kinderen en natuurlijk: God bless.
We rijden vanochtend eerst naar Arches, een prachtig park bij Moab dat bestaat uit verschillende bogen.
We rijden naar een paar mooie uitzichtpunten en stappen daar uit om foto’s te maken.
Op het kaartje zien we een mooie boog (Delicate Arch genaamd) waar een wandeling van zo’n 3 km naar toe gaat. Een mooie afstand in deze hitte dus deze besluiten we te doen.
Flesjes water mee en daar gaan we weer. Het is inderdaad een prachtig plaatje!
Nadat we bij de auto zijn teruggekeerd rijden we door het tankstation om die grote bakken van ons weer vol te gooien. De benzineprijs is hier echt een lachertje in vergelijking met in Nederland. Een gallon kost hier gemiddeld zo’n $2,80. Een gallon is 3,8 liter dus tel uit je winst! Na het tanken rijden we door naar de supermarkt en picknicken daar aan een picknicktafel onder een hoge boom met een grote raaf erin. Gelukkig worden we niet ondergescheten door dat beest.
Na de lunch gaan we weer de auto in voor een rit van zo’n 2,5 uur richting Monument Valley.
We hebben daar om 17.30 Utah time een afspraak bij het View Hotel waar we onze gids zullen ontmoeten die ons zal gaan begeleiden op onze Navajo tour.
Vlak voor Monument Valley maken we een paar mooie foto’s waarbij we midden op de weg kunnen staan en de Valley achter ons zien liggen, een heel mooi gezicht!
Ruim op tijd rijden we de parkeerplaats van het View Hotel op. De koffers laten we in de auto en de auto blijft hier een nachtje staan. Gewapend met een rugzak zijn we er klaar voor.
We treffen onze gids Wayne in de lobby van het hotel. In een soort jeep gaan we de Valley in. Omdat we met een gids zijn mogen we in gebieden komen die anders verboden zijn om te komen. We maken een toer van zo’n 2.5 uur langs alle mooie plekken die de Valley biedt. We zien onder andere de olifant, de liggende draak en we gaan naar een soort grot waar we op de rand gaan liggen. We worden getrakteerd op Indianenmuziek met zang, trommels en een fluit. Prachtig! Als je je ogen even dicht doet krijg je echt kippenvel, zo mooi!
Na de toer gaan we naar de picknickplaats waar meerdere jeeps samenkomen. Er is heerlijk voor ons gekookt: vlees van de bbq, een lekkere tortilla met vulling. Het smaakt ons allemaal heel goed. Na het eten is het hartstikke donker en is het tijd voor een paar Indianendansen.
De jarigen van de maand augustus worden naar voren geroepen en in het Indiaans worden ze toegezongen. Maaike dus ook! De kinderen vinden het allemaal prachtig en kijken hun ogen uit. Er loopt een Indiaan met traditioneel kostuum, zijn tooi op zijn hoofd is van stekelvarkenhaar, Sophie kan het niet laten om even te voelen hoe dat voelt natuurlijk.
Na alle feestelijkheden is het tijd om naar onze slaapplek te gaan. Waar dat is, is een grote verrassing! We worden in het aardedonker naar de Hogan gebracht. Wayne heeft voor iedereen een matje en een slaapzak mee. We mogen kiezen: in de hogan slapen of onder de sterrenhemel. Maaike, Bram, Sophie en ik slapen in de hogan en Bart, Viktor en Casper slapen buiten. We installeren de bedjes (nou ja bedjes) en kijken naar de prachtige sterrenhemel. We zien een paar vallende sterren, de Melkweg is ook supergoed te zien.
Wayne slaapt ook buiten vannacht en zal ons morgenochtend om 6 uur wakker maken. Welterusten!!

1. Kitty:
    27 augustus 2017
    Ons mooie meisjeEn dee sjoone jong dan!!weer genoeg indrukken allemaal.mooi.